آموزش پریماورا-قسمت1
ساعت ۱:٠٤ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٠/٤/٢ : توسط : اکبر دریادل

Primavera (بهار) محصول شرکت نرم افزاری Primavera  می باشد

Primavera Prosect Planner   = P3                

 

قابلیتهای P3 :

1 – P3 قادر است پروژه های تا سطح یک صد هزارفعالیت به همراه منابع آن برنامه ریزی و سازماندهی کند

2 – اینست که قابلیت مدیریت پروژه های گروهی Multi project   را دارد

3- داشتن قابلیت بانک اطلاعاتی برای پروژه می باشد

4- قابلیت ارائه گزارشهای متنوع و کاربردی را دارد

5-  امکان تعریف فعالیتهای متنوع (9 نوع فعالیت )

6- قابلیت کنترل هزینه پروژه را دارا می باشد

1 – نحوه ایجاد پروژه جدید :

Run Primavera

 

                                                        برای تعریف پروژه جدید    File                       New                                                        

1-  Project  Name  : یک نام حداکثر چهار کارکتری (حروف و اعداد و یا ترکیبی از آنها )

2-  Number Version : عبارت 16 کارکتری ( بهتر است تاریخ هم مشخص شود )

3-  Project  Title  : عبارت حداکثر 36 کارکتری برای مشخص کردن عنوان پروژه ( پروژه ساخت مترو تبریز )

4-  Company  Name  : عبارت 46 کارکتری عنوان برای مجری پروژه ( شهرداری تبریز )

5-   Planing  Unit  : واحد برنامه ریزی و جهت زمان بندی پروژه  ( Day  ، Week   ، Month )

6- Work day / Week   :  اگر واحد برنامه زمانبندی Day انتخاب شود لازم است تعداد روزهای هفته مشخص شود . اگر از همان ابتدا تاریخ پایان پروژه مشخص باشد در عمل باعث یکسری مشکلات و مسائل می شود .

7-  Decimal  Place  : تعداد ارقام اعداد اعشاری ( تا دو رقم اعشار )

 

Add This New Project to Project Group  þ

 

اگر این پروژه زیر مجموعه ای از یک پروژه بزرگتر باشد و نیاز به وصل به پروژه اصلی باشد در این صورت این قسمت تیک می خورد .

مثال  :

پروژه احداث یک کارخانه صنعتی

Project group : FACP

ساخت و اجراء

Pr . Name : CNST

 

طراحی و مهندسی

Pr . Name : ENGN

تأمین و تدارکات

Pr . Name : PRCR

 

  01  : N.L

شرکت احداث صنعتی : مجری پروژه

پروژه احداث یک کارخانه صنعتی : عنوان پروژه

روز 6   : تعداد روزهای هفته

شنبه    :  شروع

نکته 1 : در P3 امکان مدیریت و مشاهده تمامی فعالیتهای زیر پروژه ها در پروژه اصلی وجود دارد .

نکته 2 : تاریخ شروع زیر پروژه ها نمی تواند زودتر از تاریخ شروع پروژه اصلی یا گروهی باشد .

نکته 3 : تقویم های کاری فقط در پروژه اصلی قابل تعریف است .

نکته 4 : به زیر پروژه نمی توان پروژه های سطوح پائین تر الحاق کرد .

2 – باز کردن یک پروژه موجود :

File                 Open                                                                                                                                                                                                                                                                                                           Open Project                                                                                       پنجره

Overview : برای مرور اطلاعات کلی پروژه می باشد .

Option   :  نوع Layout   و Filter   

      نام پروژه                                            Title Bar :

 

Menu  bar

Tool   bar

Filter

Layout

Date  meter

پشت    اطلاعات

Edit  bar

Bar  chart

Pert chart

Activity

Coulums

Status  bar

 

   -3 باز کردن پروژه موجود  :                                          layout وFilter جاری پروژه را نشان می دهد

 


                                                                                                Open                               File                                                                                                                    

 

                                                                                                       Open a Project

 

1- Overview   : باز کردن این دگمه اطلاعات کلی و Genral  و پروژه که در زمان ثبت وارد شده است را نشان می دهد .

2- Options   :                               Layout                                                                                                               Filter                                 Open Project Options

  مورد نظر جهت باز کردن تعریف می گردد .

 3 -  Access   - Project  Access     :

برای تعیین سطح دسترسی به پروژه و تنظیمات لازم در این صفحه یا Access   پنجره انجام می پذیرد .

وقتی پروژه ای را ایجاد می کنیم صاحب و متولی آن پروژه هستیم و می توانیم به عنوان صاحب پروژه حق دسترسی مشخص برای آن تعریف کنیم . اگر نرم افزار روی یک دستگاه نصب باشد ( تک کاربره باشد ) هنگام ایجاد پروژه نام نصاب P3 به عنوان Project  Owner   تعیین می گردد .

 در P3 سه نوع سطح دسترسی برای کاربران مختلف وجود دارد و چنانچه برنامه و فایلهای پروژه تحت شبکه باشند سطح دسترسی کاربران به فایلهای پروژه در این پنجره ( Project  Access ) تعیین می گردد .

1 – Read Only   : بیند و چاپ کند و گزارشها و گرافها مشاهده نماید .

2 – Read  Write : به کاربر اجازه می دهد که اطلاعات را ببیند و دخل و تصرف کند .

3 – Restricted   : به کاربر اجازه می دهیم در انجام عملیات خاصی در پروژه اعمال نظر کند .

 

 

+

-

برای انتخاب آیتمها درلیست موجود

برای حذف کردن

برای ایجاد رکورد جدید

  نکته : اگر بخواهیم همه کاربران دسترسی یکسان به پایگاه P3 داشته باشند در قسمت User قسمت Everyone را انتخاب می کنیم .

Layout  : ترکیبی از عناصر نمایشی چه در Bar chart و Pert chart  ظاهر می شود ، به عبارت دیگر نحوه آرایش صفحه P3 را Layout  می گویند هر Layout  با یک شماره شناسائی و عنوان مشخص می شود . هنگامیکه پروژه ای برای اولین باز می شود و با Layout  پیش فرض Classic scheduele layout  نمایش داده می شود .

 

4-1                               – نحوه ایجاد Layout  جدید

 

1-                                                                     New                 Layout                        View

2- آیا Layout   جاری save شود یا نه ؟

3- در صفحه تغییرات مورد نظر را اعمال می کنیم .

4- ذخیره Layout  تغییر یافته

                                                                   Save as                 Layout                        View

5-   شماره و Title  برای Layout  ایجاد شده وارد می کنیم .

 

4-2 : نحوه مشاهده Layout  موجود (یا ایجاد شده )

                                                          Open                              Layout                            View

 

 

                                                                پنجره       Open  Layout 

 

 

 

 4-3                               - حذف Layout  های موجود

                                                     Delete                              Layout                           View                                                                                                                             

                                                     پنجره           

                                                       Delete layout           انتخاب    Layout                 Delete

 

4-4 – انتقال Layout  هایی از دیگر پروژه موجود

                                                 Transfer                          Layout                       View 

 

                                                                           پنجره         Transfer

برای انتقال Layout  های موجود در دیگر پروژه های ایجاد شده از امکانات پنجره Transfer  استفاده می کنیم .

Project   پنجره Transfer  نشان دهنده انتخاب شده است .

نکته : به پروژه جاری انتقال می یابد .

4-5      – انتخاب یک Layout  به عنوان layout  پیش فرض :

 

Make Default                           Layout                        View

 

    تعریف دیکشنری های پروژه (بانک اطلاعاتی)

1- دیکشنری تقویم ها ( Calendars   )

هدف مشخص کردن روزهای کاری و غیر کاری و همچنین تعطیلات رسمی با توجه به تقویم عمومی هر کشور ، شرایط کاری عوامل اجرای پروژه و ماهیت فعالیتهای پروژه .

                                      

                                            1- تقویم عمومی        Global   Cal.

                 انواع تقویم ها      2- تقویم فعالیت         Activity  Cal.

                                            3- تقویم منابع          Resource  Cal.

تقویم عمومی :

1-   در P3 یک تقویم وجود دارد . به صورت پیش فرض در هنگام ایجاد پروژه برای پروژه تعریف می گردد و این تقویم قابل حذف شدن نیست و اما امکان تغییر و کپی از آن وجود دارد در تقویم عمومی پیش فرض هیچ روز تعطیل نداریم  :

                                                                                Calenders                         Date   

 

در پنجره Calenders امکان ادغام دو تقویم عمومی و تقویم شماره یک وجود دارد که تقویم عمومی همان Global  بوده که هیچ کدام از اینها را نمی شود حذف کرد .

نکته : اگر واحد برنامه ریزی به صورت روز باشد معمولاً تقویم عمومی با یک سال تأخیر از زمان شروع پروژه نشان داده می شود ( Start  Date   )

 

      زبانه Base

برای تعریف تقویمهای فعالیتها                    پنجره   Colenders                  Colenders                Date     

زبانه  Resource

برای تقویمهای منابع

 


 

                                                                   Global cal.   :

    1 - تقویم های فعالیتها Base                      Add  : برای کپی از تقویم عمومی

                                                                       Holidays : برای تعریف و تعیین تعطیلات در تقویم عمومی

Standard                                              : مشخصه های عمومی تقویم را نشان می دهد

 

Holidays List   : از دو قسمت تشکیل شده است :

الف ) Nonwork   : که در قسمت بالا تعطیلات مشخص می شود و اگر در همه سالها تکرار شود در قسمت Repeating آن را تیک می زنیم .

ب ) Exceptions  : در قسمت پائین استثناها مشخص می شود که این تعطیلات مثلاً در فلان سال صورت نگیرد .

 

                                                                             Standard Global Information   :

Base

                                                                                                       

                                                                                  Standard                       Colenders

 

                                                                                                                            

                                                                    Finish Date                                  Start Date

 

 


                                                                                  Roling Date                                    

                                                                                                                      

                                                                                                Data  Date       Data  Date     

2-1- تقویم فعالیت  Calender 1  :

    Standard  : پنجره Holiding information   - Sto

            Title  :     week  / 6 work day

G : این تعطیل در Global   اعمال شده است .

R : این روز تعطیلی در طول سالهای تقویم تکراری است .

E : این روز استثناً این سال غیر تعطیل شده

 

مثال : برای پروژه FACP   :

الف ) برای تقویم عمومی : تمامی تعطیلات رسمی کشوری شمسی را وارد می کنید .

ب ) تقویم های فعالیت زیر را ایجاد می کنید  :

1- تقویم 7 روز کاری

2  - تقویم 6 روز کاری                                 جمعه تعطیل

3  - تقویم 5 روز کاری                                 پنجشنبه و جمعه تعطیل

4    - تقویم 2 روز کاری                               شنبه و چهارشنبه روزکاری

- در تمام تقویم ها تقویم مرجع است .

- تعداد تقویمهای فعالیت در هر پروژه حداکثر معادل 31 تقویم می تواند باشد .

- تمام تقویمها در پروژه اصلی قابل تعریف و تغییر می باشد و زیر پروژه ها فقط تقویم ها می توان مشاهده نمود .

 

                       Individual cal.  : برای انتقال تقویم خاص در داخل پروژه جاری

 Transfer       All cal.  : برای انتقال تمامی تقویم ها از دیگر پروژه ها به پروژه جاری که در این حالت تمامی

                        تقویمهای پروژه مبدأ به پروژه جاری ( مقصد ) منتقل می شود .

نکته : در انتقال تقویم بایستی توجه نمود که واحد برنامه ریزی یا زمان بندی تقویم مبدأ و مقصد یکسان باشد .

 

دیکشنری کدهای فعالیت ( Activity  Dictionary  )  :

دیکشنری کدهای فعالیت برای تعریف یک مجموعه اطلاعات به منظور دسته بندی فعالیتها در داخل پروژه بکار می رود و با استفاده از این کدها می توان فعالیتهای پروژه را به نحوه دلخواه سازماندهی و گروه بندی نمود و گزارش های متنوع ایجاد نمود. در پروژه ها با کد آنها سرو کار داریم عموماً برای هر فعالیت آیتم های اطلاعاتی زیر مورد نیاز است.

Value             :                Code

1-  فاز  Phase : فعالیتهای مربوط به کدامیک از فازهای پروژه می باشد  ( . . . ، 3 ، 2 ، 1 )

2-  Department   : این فعالیت مربوط به کدام قسمت دپارتمان می باشد . ( دپارتمان ساختمان و تدارکات و .)

3-  Respansibility   : مسئولیت انجام فعالیت با چه کسی است ؟

4-  Location   : محل انجام فعالیت کجاست ؟

5-  Subcounter  : این فعالیت مربوط به کدام پیمانکار جزء می باشد ؟

6-  Step  : این فعالیت مربوط به کدامیک از مراحل اجرای پروژه است ( مرحله طراحی – مرحله ساخت مرحله نصب وأاندازی و . . . )

  • قابلیتهای حاصل از تعریف کدهای فعالیت  :

1-  ایجاد امکان سازماندهی وطراحی Layout  های مختلف

2-  انتخاب وخلاصه کردن فعالیتها

3-  تعیین رنگ و ایجاد حاشیه برای نمودارهای گانت توسط مقادیر تخصیص یافته

4-  مرتب سازی فعالیتها براساس کدها

5-  ایجاد گزارش های متنوع

** کدهای پیش فرض فعالیت درP3  :

1) Resp    ( Responsibility )

2) Area    ( Area Department  )

3) Mile     ( Mileston )

4) Item    ( Item name )

5) Locn    ( Location )

6) Step     ( Step )

 

تعریف کدهای فعالیت در پروژه :

Codes                           Activity                       Codes   Activity                 Date

                                                                                

                                                  a )      Activity Code    

                                                 b )           Activity ID    

                                                  c )              Alias    

 

1-4- زبانه  Activity Codes   :

                  

Name                    : در این قسمت نام اختصاری کد حداکثر تا 4 کاراکتر وارد می شود .

 1 – Codes    Length  :  حداکثر تا 10 کاراکتر و طول مقادیر که همان Value را نشان می دهد .

                         Desciption  : شرح کد حداکثر تا 64 کاراکتر

                                 Value : مقادیر مربوط به کد انتخاب شده را وارد می کنیم و حداکثر 10 کاراکتر

2- Value           Desciption : شرح مربوط به مقادیر انتخاب شده را وارد می کنیم و حداکثر 64 کاراکتر

 Order           : اولویت بندی و ترتیب مقادیر را در گزارشها مشخص می کند و عددی بین یک تا پنج                                                                                                                                                                           برای اولویت بندی می توان انتخاب کنید و اگر عددی وارد نکنید خود P3 براساس حروف الفبای

                                        در گزارشها تعریف می کند و اولویت بندی می کند .

تعریف شناسه فعالیت :                             Activity ID

Activity ID حداکثر یک عبارت 10 کاراکتری منحصر بفرد است که برای طبقه بندی و شناسائی فعالیتها بکار می رود .                    

                                   10        9       . . .       3         2         1                                       

 


در ID فعالیت می توان خصوصیات یک فعالیت را در آن لحاظ نمود بطوریکه هر بخش Activity ID یک مفهوم مشخص داشته باشید .

در Activity  برای مرتب سازی – فیلتر کردن و سازماندهی گزارشات استفاده می شود .

نکته 1: اگر پروژه گروهی تعریف شده باشد در کاراکتر اول ID مربوط به ID پروژه است .

 


                                                                                      کد 1

                                                                                  

نکته 2 : دو کاراکتر اول زمانیکه یک پروژه به پروژه اصلی الحاق می شود ایجاد می گردد .

نکته 3 : اولین بخش ساختار Activity ID بصورت اتوماتیک با کد SUBP نمایش می یابد .

نکته 4 : برای ID فعالیت حداکثر می توان چهار کد یا آیتم تعریف نمود .

نکته 5 : حداکثر تعداد کاراکترهای Activity ID ده کاراکتر می باشد و اجباری برای استفاده از همه کاراکترها وجود ندارد .

نکته 6 : ID فعالیت از اولین کدشروع می شود و کدهای بعدی بترتیب از چپ به راست قرار می گیرند تا ID فعالیت تشکیل گردد .

                                                    کد 4       کد 3         کد 2          کد 1    

                                                 سریال       Loca       Phas       SUBP

 

                                                        Act . ID

مثال :                                                                                                                  CN 01 TA

                                               Activity ID           CN  01  TA  001                 EN 02 AZ

                                                                            سریال    محل    فاز   زیرپروژه                PR 03 AU

 

                                             زبانه     Activity ID                 Activity codes              Data                           

 

                                         در پنجره Act.codes   مثل کدهای فعالیت عمل می کنیم

 

Alias  : برای ترکیب کدهای تعریف شده در Act.codes و Acti.ID استفاده می شود بطوریکه می توان از ترکیب دو یا چند فعالیت یا دو تا چهار ID فعالیت جهت ساخت کدهای ترکیبی استفاده نمود .

در پنجره Activity Codes   : در زیر بهتر است تیک بماند .

اگر تیک بخورد کدهای ومعرفی شده در افزایش یا کاهش اعمال خواهد شد .

Refresh : جهت اصلاح کردن ( Updute ) بکار می رود .

 

ج- تعریف دیکشنری کدهای پروژه  ( Project code )  :

 

به منظور دسته بندی پروژه های مختلف از دیکشنری کدهای پروژه استفاده می کنیم به ویژه اگر پروژه به صورت گروهی تعریف شده باشد در این مورد بیشتر کاربرد دارد در واقع با این کد بندی می توانیم زیر پروژه های یک جغرافیای پروژه ، وضعیت پروژه ، پیمانکار پروژه و . . . طبقه بندی نمائیم .

نرم افزار P3 بصورت پیش فرض ده شاخص مختلف برای طبقه بندی پروژه تعیین می کند .

 

 

Project manager ( مدیر پروژه )

Status : وضعیت پروژه ( تعطیل ، تکمیل ، توقف موقت و . . . )

Project location : محل پروژه ( تبریز ، آذرشهر ، اسکو و . . . )

Reason : هدف از انجام پروژه ( تولید ، انجام خدمات و . . . )

Industry : نوع صنعت ( صنایع فلز ، صنعت حمل و نقل ، غذائی و . . . )

Division : نحوه تقسیم بندی پروژه

Plan prepared : تهیه کننده برنامه پروژه

Key contact : فرد رابط پروژه

Priority : اولویت

Currency : واحد پولی رایج پروژه

 

                                       پنجره   Project  codes                     Project  codes              Data

  

                                         1- زبانه ( پروژه جاری) Value for                                                                            

                                         2- Project  Definition انتخاب این برنامه ( برای تعریف مقادیر برای کلمات

                                            پروژه                    

مثال :

                                           علمی : مدیر پروژه                        ENGN         

                                          شاکر  : مدیر پروژه                         CNST

Proj . manager               عبدی : مدیر پروژه                         PRCR

                                         ریحانی : مدیر پروژه                         FACP

 

- نحوه تخصیص مقادیر کدهای پروژه به پروژه اصلی و زیر پروژه ها :

برای تخصیص پروژه یا زیر پروژه ها را انتخاب و در پنجره Pro.codes  زبانه اول را انتخاب می کنیم سپس در مقابل هر یک از کدها از قسمت آبشاری مقدار مربوطه را انتخاب می کنیم .

   

دیکشنری W . B . S   :

FACP

 


                                      Level 0

  

PRCR

ENGN

CNST

    Level 1           Proj . 3                                 Proj . 2                                  Proj . 1             

    طراحی و                                     ساخت و اجراء                                        تدارکات

    مهندسی                                                               

                                      01                                                           03

اجرای تأسیسات

اجرای ساختمانها

نصب و راه اندازی

                                          

 

خرید تأسیسات

خرید مواد و مصالح

خرید ماشین آلات 

طراحی تاسیسات

طراحی ساختمان

طراحی ماشین آلات

       01              02                      03                                       01              02                         03

 نحوه ایجاد دیکشنری  W .B .S   :

                                                                 پنجره  W.B.S                     W.B.S            Date         برای ایجاد دیکشنری W.B.S بایستی ابتداء ساختار W.B.S و سیم کد دهی دیکشنری را تعریف کنیم .

 در پنجره W.B.S آیکن Structure را انتخاب می کنیم .

                                            Level : تعداد سطح W.B.S را نشان می دهد . حداکثر تعداد Level درP3 معادله   

                                             بیست Level می باشد .

پنجره W.B.S  Str.     Width : طول تعداد کاراکترهای هر Level را نشان می دهد ( حداکثر 10 کاراکتر          

                                            می باشد ) .

                                            Seprator : عامل جداسازی بین Level ها در این قسمت تعیین می شود .

                                                                                          

     

     طراحی ساختمانها                                                             پروژه گروهی                               FA

                                                                                              زیرپروژه                               EN

                                                                                     Work Packag                             01

پروژه طراحی و مهندسی            FA . EN . 01  

نصب و راه اندازی تأسیسات        FA . CN . 02

مثال :

نکته 1 : جهت انتقال ساختار و دیکشنری W.B.S از یک پروژه به پروژه دیگر از گزینه Transfer استفاده می شود و در هنگام Transfer کدهای موجود در پروژه جاری حذف می شود و کلید کدهای پروژه مبدأ جایگزین می گردد

دیکشنری منابع :    

تعریف منابع : منبع دارای ویژگیهای زیر است :

1-   هر آنچه که برای انجام کار استفاده می شود مانند تجهیزات ، نیروی انسانی ، مصالح و مواد ، ماشین آلات و غیره

2-   برای اتمام کار در پروژه طبق برناوه زمان بندی ضروری است .

3-   قابلیت تخصیص به هر سطر از فعالیت را دارد .

تقسیم بندی منابع از لحاظ مصرف

1-   منابع مصرفی  :  آنهائی هستند که در طول پروژه بطور مرتب مصرف می شوند و برای تهیه آنها مرتباً باید سفارش داد مثل سیمان  .

2-   منابع غیرمصرفی  : که یک بار تهیه می گردد و در طول پروژه برای انجام کار به کار گرفته می شود مثل نیروی انسانی و ماشین آلات  .

منابع از لحاظ هزینه  :

1-   منابع با هزینه های متغیر  : منابعی هستند که مبلغ هزینه در آنها متناسب با واحد زمان می باشد مانند هزینه یک دستگاه لودر در ساعت 25000 تومان می باشد .

2-   منابع با هزینه های واحد دار : منابعی هستند که به ازای هر واحد منبع تخصیص می یابد مانند مصالح ( 40000 تومان برای هر تن سیمان ) .                        

                                        پنجره     Resource                          Resources                     Date  

                             Resource : در این قسمت یک کد حداکثر                                                         

Resources  منابع  :

                                     8 کاراکتری وارد می کنیم .

                              Units : در این ستون یک واحد اندازه گیری برای منبع

                                      تعریف می کنیم . حداکثر 4 کاراکتر باشند .

                             Driving : در صورتیکه منبع بگونه ای باشد که بصورت

                                      مستقیم در انجام فعالیتها تأثیرگذار باشد

                                     Driving  را تیک می زنیم 

Limits   محدودیتها

                            Base : در این ستون باید به هر منبع یک تقویم اختصاص

                                 یابد و در صورت عدم انتخاب تقویم ، تقویم شماره یک

                                 تعریف شده به تمامی منابع اختصاص می یابد  .

                          Description : یک توضیح حداکثر 40 کاراکتری

                                       برای منبع وارد می کنیم .

                Task Driven  :

فعالیت    Resource Driven   :

         

                              Description       Base       Driving             Units                     Resource

 


  40 کاراکتر ( بنای ساختمان )                         1                 √             hrs  ساعت                  Banna

                                                                                                                Ton                     Saiman

                                                                                                            Each(هردستگاه)        Jarsagd

                                 لودر                1                √                      hrs                               loder

2- Limits  :

Normal: میزان دسترسی به منبع در حالت عادی است و Max مقدار ماگزیمم حداکثر مقدار دسترسی به منبع در واحد زمان را نشان می دهد .

واحد زمان در طول دوره روز در نظر گرفته می شود جهت برنامه ریزی

                                      Thtough                             Max                           Normal       

 


                                                                                                  12                            8 ( ساعت در روز)                                                                                                             

 

برای هر منبع در قسمت Limits یک متناظر تعریف می شود یعنی اگر در قسمت Reaources دو سطر منابع تعریف می کنیم در قسمت Limits نیز دو سطر توضیحات نوشته می شود .

 

Through : محدوده زمانی است که منبع با شرایط نرمال و ماگزیمم زمانی تعریف شده و در دسترس می باشد و تاریخی که در این ستون و در مقابل هر سطر محدودیت منابع تعیین می گردد بدین معنی است که آن منبع با محدودیت دسترسی تعریف شده تا آن تاریخ در دسترسی می باشد  .

 

 

Prices

در این قسمت هزینه استفاده از هر واحد منبع وارد می شود :

                                                         Through               Unit   Price     

   

                         

در این قسمت نیز تا 6 سطر ( متغیر) برای هر منبع می توان تعریف کرد . مثلاً قسمت در تابستان و زمستان و غیره برای بنا یا لودر متغیر تعریف ( تعیین ) شود

                                                                                                                          منابع / هزینه

تعریف دیکشنری منحنی های منابع  :                                                     خطی           

                                                                                                                                      تعریف پیش فرض

هدف این است که توزیع منابع را برای فعالیتها                   زمان

 با توجه به دو عامل زمان و هزینه انجام پذیرد .                                                       

                                                                     

نکته : 1- منحنی های منابع را فقط به منابع Non Driving  می توان تخصیص داد . توزیع بصورت خطی یا منحنی می باشد .

بهتر است Driving در Resoures تیک زده شود و در توزیع منابع تکلیف آن مشخص شود .

 

                                               پنجره         Resource                   Resource                     Date

در P3 نه نوع منحنی توزیع تخصیص منابع وجود دارد که می توان در آنها تغییرات لازم را اعمال کرد و ثانیاً      می توان حداکثر 16 منحنی در P3 ایجاد نمود .

Title : در این قسمت توزیع منحنی حداکثر 20 کاراکتر وارد می گردد .

Prorate : برای متعادل کردن میله ها بطوریکه مجموع توتال 100% باشد .

Restore : با استفاده از این گزینه در صورتیکه تغییری در منحنی داده اید و می خواهید به حالت اول برگردد .

در قسمت Template با انتخاب این آیتم می توان منحنی های استاندارد را مشاهده نمود بازدن Display منحنی ها بصورت تصویری مشاهده می شود

نکته 1- اگر بیشترین مقدار منبع در شروع فعالیت استفاده گردد منحنی Front Loaded پیشنهاد می گردد .

 

نکته 2 : اگر بیشترین مقدار منبع در پایان فعالیت استفاده گردد . منحنی Back loaded پیشنهاد می گردد .

نکته 3 : اگر بیشترین مقدار منبع در وسط فعالیت استفاده گردد منحنی  Ball Shape .

  دیکشنری حسابهای هزینه :

ایجاد یک ساختار حساب هزینه برای ارزیابی مقدار کار انجام شده در برابر پول هزینه شده جهت دسته بندی وسازماندهی هزینه های پروژه ضروری است وبا طراحی ساختار هزینه ای مناسب می توانیم فعالیتهای پروژه رابراساس شماره حسابها طبقه بندی و فعالیتهای منابع را براساس آن فیلتر نمائیم برای اینکار لازم است ابتداء یک دیکشنری هزینه مناسب ایجاد گردد.

بهترین روش برای تعیین حسابهای هزینه تعیین ساختار برمبنای W.B.S ومسئولیت مجموعه فعالیتهای پروژه می باشد.

 

FACP

مثال   :

                                      Level 0

 

 

PRCR

ENGN

CNST

 Level 1  Proj . 3                            Proj . 2             Proj . 1                             

 طراحی و                                     ساخت و اجراء                                        تدارکات

    مهندسی                                                              

                                   01                        02                                   03

اجرای تأسیسات

اجرای ساختمانها

نصب و راه اندازی

                                                        

 

خرید تأسیسات

خرید مواد و مصالح

خرید ماشین آلات 

طراحی تاسیسات

طراحی ساختمان

طراحی ماشین آلات

   01              02                      03                                       01              02                         03

 

  Date             Cost  Accounts

 

                                                                       1 : COTIGORIES    جهت دسته بندی کلی هزینه بکارمی رود

پنجره     COST ACCOUNTS

 

                                                                        2 :  Titles  : برای تعریف عنوان و شماره حسابهای هزینه ها بکار می رود

 

 


               1: هزینه های نیروی انسانی            Lobour                             کد   L

               2 : هزینه مواد ومصالح      Matirial                                              کد  M

1 :           3 : هزینه ماشین آلات و تجهیزات    Equ.pment                                        کد  E

               4 : هزینه مشاوره              Consuliting                                     کد      C

نکته : برای هر پروژه حداکثر 36 شماره حساب هزینه می توانیم تعریف کنیم .

 

 

Title

Account : دراین قسمت یک شماره حساب12 کاراکتری می توان وارد کرد که 11 کاراکترشماره حساب هزینه وکاراکتر 12 برای طبقه بندی رده هزینه استفاده می شود.

1

در قسمت ACCOUNT TITLE شرح کامل برای شماره حساب هزینه حداکثر تا 40 کاراکتر وارد می گردد.

1

1

مثال :  work breakdown structure              ماشین آلات

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                             

                                                                                        دورقم بعدی زیر پروژه

توجه : کاربرد منحنی ها در برنامه مانند دیکشنری عمل می کند وبعد از مشخص کردن منبع نوع را انتخاب واستفاده می شود قسمت بالا زمان و پلئین هزینه می باشد.