مدیریت زنجیره تامین SCM ) Supply Chain Management )

مدیریت زنجیره تامین هم یک تئوری است و هم یک شیوه عملی . دامنه دید آن فراتر از یک سازمان بوده و همه چیزهایی را که در تولید و ارسال یک محصول یا خدمت دخالت دارد در نظر گرفته و همه آنها را به گونه ای به هم متصل می کند که به صورت یک تیم کارآمد و بدون مرز عمل کنند.

یعنی اینکه مشتریان ، تامین کنندگان ، رقبای تجاری و .... با هم متحد شده و یک شبکه تشکیل دهند تا از وقت و منابع بکار گرفته شده ، بهترین استفاده ممکن شود.

زنجیره تامین از چند بخش کلیدی تشکیل شده است . هر بخشی ، طول سیکل خاص خود را دارد که برای رسیدن به کاهش هزینه ، باید به تک تک آنها توجه کرد.

تهیه مواد خام و مواد اولیه و قطعات ، نقطعه خوبی برای شروع است. پس از آن ، نوبت به فرایند تولید می رسد.

حلقه های انبار داری و ارسال کالا در زنجیره تامین که قبلا توزیع نامیده می شد و اکنون تدارکات اصطلاح رایج آنها است، اغلب به شکل " تدارکات طرف ثالث" است . زیرا امروزه بیشتر این کار به پیمانکاران واگذار می شود.

پس از آن نوبت حمل و نقل عملی کالا و خدمات ، به صورت تحویل محصول تمام شده به مشتری و ارسال مواد اولیه لازم برای پشتیبانی شرکت و تولید محصول می رسد.

وقتی تعامل همه این طرف ها و بخش ها را در نظر بگیرید ، می توانید هدف اصلی زنجیره تامین را بفهمید که عبارت است از کاهش هزینه ها از طریق کاهش زمان سیکل ها و اصلاح مدیریت موجودی کالا که به دنبال ارسال به موقع حاصل شده است.

جهان متصل شده به یک شبکه و برخوردار از امکانات وب ، مرحله بعدی مدیریت زنجیره تامین است که در آن همه چیز به اینترنت وصل شده است . اما بدون این پتانسیل ها نیز شرکت ها هنوز می توانند از مدیریت زنجیره تامین برخوردار شوند ، فقط اگر روی شیوه های کلیدی زیر متمرکز شوند :

مدیریت موجودی کالا

تدارکات

ارسال به موقع محصولات

/ 0 نظر / 49 بازدید